Anul trecut, in ultimele doua luni, americanii au facut cumparaturi online de peste 29 de miliarde de dolari, un maxim istoric atins in plina criza. Premisele sunt bune deci. Pentru ca estimarile National Retail Federation vorbesc de o crestere de 15% a vanzarilor  in perioada sarbatorilor de iarna. Pentru Statele Unite.

Pentru Romania nu s-au facut deocamdata astfel de estimari, dar sunt semne ca sfarsitul de an va fi generos cu industria e-commerce.

Pentru a capitaliza acest potential, magazinele ar trebui deja sa aiba sau macar sa lucreze la un plan de marketing pentru sfarsitul de an. Cu promotii, cupoane, adaptari la nivel de design, investitii in SEO si SEM, ceva schimbari in politica de livrare a produselor si suport pentru clientii.

Inainte de a lua deciziile finale, ar fi bine sa vedem si care sunt obiceiurile de cumparare in aceasta perioada, a sarbatorilor de criza.

In principiu, consumatorii sunt in continuare rezervati in ceea ce priveste cheltuielile pentru finalul de an, potrivit unui  raport Burst Media, realizat in randul a 2.600 de americani, in luna septembrie. Cu toate acestea, majoritatea consumatorilor anticipeaza ca vor cheltui pe cadouri sume similare celor din 2009 sau chiar mai mari. Peste jumatate dintre ei vor cumpara online. Mare atentie insa la diferentele de obiceiuri de cumparare dintre femei si barbati.

Cat se va cheltui de sarbatori

Mai bine de o treime(36%) dintre cei chestionati sunt dispusi sa cheltuiasca pe cadouri la fel ca anul trecut, in timp ce 17,4% intentioneaza sa aloce bugete mai mari. Tot peste o treime(34,6%) anticipeaza cheltuieli mai mici. Barbatii sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult decat femeile 🙂  De avut in vedere in conceperea  politicii de reduceri si promotii, mai ales de catre magazinele cu produse de nisa.

La fel sau mai multe bugete se vor duce de sarbatori si catre divertisment.

Shopping-ul online va atrage mai multi cumparatori decat anul trecut. Mai exact, pe langa cei 52,9% care vor cheltui sume similare celor de anul trecut, un sfert dintre ei si-au planificat bugete mai mari. In plus, 9% si-au propus sa comande online de sarbatori, desi anul trecut nu au facut-o.

Ce fac cumparatorii pe internet

O treime se informeaza si compara produse si branduri, daca e sa ne gandim strict la shopping. Alta treime compara diferite magazine si cauta cel mai bun pret. Interesant este ca aproape 22% dintre consumatori cauta produse disponibile exclusiv online. E de exploatat aceasta tendinta, mai ales in afiliere 🙂

De ce le este teama sa cumpere

Pentru a atrage cumparatori si pentru a usura experienta shopping-ului, magazinele ar trebui sa stie si care sunt temerile utilizatorilor de internet. Cei mai multi sunt ingrijorati de securitatea cumparaturilor online prin card. Imbucurator este ca procentele sunt mai mici decat cele de anul trecut, atat in ceea ce priveste barbatii, cat si femeile.

Din nou femeile sunt mai atente la costuri, de aceasta data la cele de livrare a produselor. Iarasi un semn pentru magazinele cu produse pentru femei. Tot ele sunt mai ingrijorate fata  de protectia datelor personale si la calitatea produselor. Singurul aspect caruia barbatii ii acorda mai multa atentie decat femeile este disponibilitatea produsului.

Majoritatea intentioneaza sa plateasca prin cecuri, card de debit sau cash si numai o cincime vor utiliza carti de credit.

Ce va fi in Romania?

In ceea ce ne priveste, cred ca nu avem nevoie de studii pentru a intelege ca romanii vor fi rezervati in acest sfarsit de an si nu vor arunca cu bani in stanga si in dreapta. Cel putin nu cum au facut-o pana in 2008 🙂 Tocmai grija sporita fata de cheltuieli ii va indrepta spre shopping-ul online, mai accesibil de multe ori, din multe privinte.

Magazinele online ar trebui sa tina cont de aceste aspecte, inclusiv de rezultatele unor studii cum este cel de mai sus, si sa adopte strategii pe masura. De exemplu, sa simplifice procesul de cautare a produselor si sa imbunatateasca optiunile de filtrare. Sau sa pluseze cu pachete promotionale si reduceri, adaptate in functie de sexul cumparatorului.

Voi ce asteptari aveti pentru finele anului?

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>