Piata de comert online B2C din Romania este in topul tarilor emergente din Europa, cu un avans de 33% in 2012 comparativ cu 2011. Topul este condus de Turcia, cu o crestere anuala de 75%. Sursa: European B2C Ecommerce Report, publicat de organizatia umbrela a retailerilor online din Europa – Ecommerce Europa.

Un raport care merita atentia noastra, ne ajuta sa ne facem o imagine mai clara asupra prezentului si viitorului din comertul online din .ro.  Si sa ne calibram mai bine asteptarile.

top tari ecommerce europa

The Good

Probabil ca primul impuls in cazul multora e sa considere fireasca evolutia, doar avem de unde si plecam de jos. Intr-adevar, volumul pietei este estimat la 600-650 de milioane de euro (B2C+B2B), valoare care paleste „putin” in fata celor 5,4 miliarde de euro din Turcia, liderul de care vorbeam mai sus.

Sa analizam putin situatia. Cate industrii cunoasteti cu o astfel de crestere in Romania, cu o cota de macar 1% in economia reala? Si ca sa ne raportam tot la online: piata de publicitate pe internet a crescut anul trecut cu 7%. Si suntem departe de a spune ca volumul  de 22,4 milioane de euro indica o piata matura.

Suntem in top in compania unor tari precum Turcia, Grecia, Ucraina si Ungaria, dintre care cel putin 2 ne pot preda lectii de economie.  Adica suntem bine :).

Evolutia Romaniei depaseste si cresterea de 19% la nivel de continent, pana la 311,6 miliarde de euro, diferenta previzibila, dar nu mai putin importanta.

Ca sa incheiem cercul plusurilor din .ro, e suficient sa rememoram putin efectele Black Friday in Romania sau expansiunea marilor retaileri in comertul online.

The Bad

Cum va suna cumparaturi online de 96 de miliarde de euro? Intr-un singur an, pe o singura piata. Marea Britanie detine aceasta performanta in 2012. O industrie cat aproape intreg PIB-ul Romaniei din 2006. Impreuna cu Germania si Franta, Marea Britanie conduce topul celor mai mari piete europene de e-commerce si „controleaza” nu mai putin de 61% din totalul comertului online european.

Ca sa continuam in aceeasi nota, la nivel european, industria e-commerce a ajuns la o cota de 3,5% din intreaga economie, in timp ce in Romania se vorbeste de 1,3%. Da, mai e mult pana departe.

Astfel de cifre ne trezesc brusc la realitate si ne contureaza marginile prapastiei care ne desparte de astfel de industrii. In acelasi timp, oricat de cliseistic suna, ne indica si potentialul urias pe care il ofera comertul online pe termen mediu si lung. Ca sa vorbim concret, reprezentantii Ecommerce Europa se asteapta la dublarea pietei pana in 2016.

Chiar daca suntem departe de tarile vestice, avantajul e ca putem invata din experienta lor si adopta, respectiv adapta din know-how-ul lor. Folositi orice ocazie de a invata, mergeti la evenimente de profil cu specialisti internationali, cititi, puneti in aplicare, experimentati, investiti in marketing si user experience, testati calitatea site-ului, aveti grija ca procesul de cumparare sa fie cat mai prietenos si usor.

The Ugly

Partea “urata” e ca avem mult de lucru pentru a putea vorbi si in Romania de o piata matura de comert online. Problema nu deriva doar din volumul de munca necesar,  ci si din complexitate. Pe langa investitiile si implicarea magazinelor online, vorbim de schimbari la nivel de obiceiuri de consum si mentalitate, de upgrade-uri la capitolul infrastructura si putere de cumparare. Si multe altele.

Din totalul utilizatorilor de internet din Europa, aproape 50% (48% pentru exactitate) sunt cumparatori online. In Romania, raportat la o populatie online de circa 8 milioane de romani, procentul cumparatorilor atinge 15%. Din estimarile facute pe baza cifrelor vehiculate pe piata, in lipsa unor date oficiale.

Este clar ca avem o problema. Sau mai multe. Si trebuie sa analizam mai bine de ce restul de 85% dintre internauti nu fac cumparaturi online. Din lipsa increderii? Din cauza experientelor negative care se viralizeaza instant fara ca magazinele sa ia masuri pentru a rezolva deficientele? Sa fie de vina costurile si conditiile de transport?  Avem studii care ne ajuta sa ne facem o idee, stam mai prost cu implementarea.

Media europeana a cosului de cumparaturi e de 1.242 de euro. La noi se vorbea de o medie de 50 de euro.  No comment. Oricat de evident e ca cifrele trebuie raportate si la valoarea medie a salariilor si la nivelul economiei fiecarei tari, concluzia mea e tot No comment.

The Future

Viitorul este comertul pe mobil, cel putin la ei. Liderii asociatiei europene a retailerilor online conditioneaza ritmul de crestere al comertului online de rapiditatea cu care vor prinde la public cumparaturile de pe telefonul mobil. In Marea Britanie, 12% dintre vanzarile generate anul trecut s-au realizat de pe telefonul mobil, mai mult decat dublul vanzarilor din 2011 (cand era de 5%). In tarile scandinave, 8% dintre cumparaturi se finalizeaza de pe mobil. Vestul mizeaza pe acest canal, stimulat si de popularitatea lui: 47,6% dintre europeni se pare ca detin un smartphone.

Romania sta relativ bine la acest capitol, cu circa 5 milioane de smartphone-uri la activ (sursa).

In paralel, pentru ca trebuie sa tinem pasul cu schimbarile la nivel de obiceiuri de consum, piata de comert online din Romania are alte probleme, pe care trebuie sa le rezolve. Pentru ca dincolo de ele stau oportunitatile. Stau cei 85% dintre internauti care trebuie atrasi sa cumpere online, sta un potential care este valorificat deja de companiile agile. Pentru ca cei care actioneaza acum vor avea de castigat.

Viitorul suna bine,  infograficul asociatiei ne sustine parerea.

infografic comert online europa 2012

Infographic Europe 2012 – varianta pentru download.
Sursa.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>