Cat crezi ca investesc in momentul de fata advertiserii din Romania in promovarea pe YouTube? 100 de euro pe zi? 500 de euro pe zi? Ce-ai zice daca ti-as spune ca ajung sa investeasca si peste 900 de euro pe zi?

Cu ajutorul intregii echipe 2Parale am analizat, timp de o luna, actiunile de promovare pe YouTube ale companiilor din .Ro si am obtinut o estimare a bugetelor investite. Plus alte date care merita atentia ta.

YouTube este un canal de promovare care creste din ce in ce mai mult, inclusiv in Romania. Nu este strict un canal de performance marketing, dar consolideaza intreaga strategie online si ajuta la performanta pe termen lung.

Conform unui studiu facut de TNS Infratest si citat de Google Romania, prin YouTube poti ajunge la 84% din populatia online din Romania. In plus, daca este sa ne uitam la romanii online, cu varsta intre 16-44 ani, 90% dintre ei folosesc YouTube.

Reach-ul poate fi unul foarte mare, iar posibilitatile de targetare prin YouTube sunt variate. Practic, avem acces la toate optiunile din AdWords.

Tinand cont de acest context, ne-am gandit sa analizam cum se promoveaza companiile active in Romania pe YouTube si ce buget estimativ aloca acestui canal, intr-o zi de campanie.

Cum am aflat bugetele de promovare pe YouTube

Cum am procedat? Cred ca este destul de accesibil sa estimezi bugetul unei reclame pe YouTube, in primul rand pentru ca numarul de afisari este public. Daca te vei uita la afisarile unei reclame promovate prin YouTube (cea careia ii poti da Skip), acestea reprezinta de fapt true views – vizualizarile reale. True view inseamna ca un utilizator vede cel putin 30 secunde din reclama (daca este mai mare de 30 secunde) sau vede integral reclama daca este mai scurta. Asa cum stim deja, un advertiser nu plateste pentru utilizatorii care dau click pe Skip Ad.

Pentru claritate, stiind numarul de vizualizari ale reclamei pe YouTube este ca si cum ai afla numarul de click-uri din AdWords :-). Mai departe am estimat un CPV mediu de 0.015 euro. Din experienta noastra, acesta variaza intre 0.01 euro si 0.03 euro, in functie de relevanta reclamei catre audienta.

Cu ajutorul colegilor de la 2Parale am reusit sa strang o lista de 37 reclame video pentru 32 de clienti.

Perioada in care am facut acest experiment a fost 10 mai – 10 iunie 2014, timp in care am notat toate reclamele vazute de mine si colegi (17 persoane in total). Apoi am trecut la analiza datelor care ma interesau:

coca_cola_youtube

Am urmarit afisarile totale ale reclamei si data upload-ului pe YouTube. Pornind de la aceasta data, am estimat numarul de zile cat a rulat campania respectiva, cu mentiunea ca am incheiat analiza pe 10 iunie. De aici am putut estima bugetul total investit in perioada analizata de mine si o medie a bugetului cheltuit /zi.

Bugetul unei campanii din ziua urcarii pe YouTube pana in ziua curenta este practic numarul total de afisari inmultit cu media de 0.015 euro CPV. Bineinteles ca exista si o marja de eroare, mai ales pentru reclamele care au devenit virale si s-au distribuit, dar am considerat aceasta pondere foarte mica si am ignorat-o. Mentionez si ca nu se vrea a fi o analiza exhaustiva a bugetelor alocate promovarii pe YouTube, insa ne ajuta sa ne facem o idee de amploarea pe care o ia acest canal si in Romania.

Advertiserii care investesc cel mai mult in YouTube

Foarte interesant mi s-a parut ca in fiecare luna apar campanii noi pe YouTube. Doar in luna mai au fost adaugate 26 reclame noi, care au fost promovate. Iar astea sunt doar cele descoperite de noi.

Bugetele de reclame difuzate pe YouTube variaza destul de mult. Liderul topului advertiserilor in perioada analizata este Samsung, un brand popular si prezent pe toate continentele, care a investit pentru promovarea unei reclame centrate pe noul Galaxy S5 peste 28.000 de euro/zi. Aici trebuie avut in vedere si caracterul viral al reclamei, precum si faptul ca vorbim de o campanie globala care a inclus si Romania. Daca excludem acest brand (l-am scos si din tabel), cel mai mare buget estimat vine de la magazinul online Aoro, cu un total de aproape 21.000 de euro  si 910 euro/zi, pentru o  reclama care beneficiaza si de popularitatea Danei Rogoz.

Datele ne arata ca bugetele alocate intr-o zi pentru promovarea pe YouTube variaza intre 7 euro (Ariston) si 910 euro (Aoro).

top reclame youtube1

Majoritatea companiilor care se promoveaza pe YouTube in aceasta analiza sunt multinationale ce vand produse offline (P&G cu Oral B, Gillette, Always, Coca Cola, Nivea etc.), dar observam si business-uri care activeaza strict online, precum Aoro, OLX, Tocmai.ro.

Printre campanii am vazut si business-uri din offline care se adapteaza frumos in online, precum tablatiptigla.ro, care si-au facut o reclama simpatica pentru YouTube.

Ca sa va fie de ajutor, am decis sa va oferim acces la toate datele acestui experiment, le puteti descarca din Analiza reclame YouTube Romania.

De retinut

Sunt multe de discutat pe marginea acestui experiment, cert este ca YouTube va fi din ce in ce mai exploatat in Romania anul acesta. Lucru care va ajuta considerabil la cresterea publicitatii online.

Daca este sa aleg cel mai mare beneficiu pe care il are YouTube din punct de vedere al performantei sale, as spune ca este printre foarte putinele canale prin care te poti asigura ca mesajul tau a fost transmis si procesat de catre audienta ta. Aici ma refer la cele 5 secunde de reclama care se afiseaza oricum utilizatorului, pana la optiunea de Skip Ad. Chiar daca utilizatorul asteapta sa apese Skip Ad si sa ajunga la video-ul pe care dorea sa-l vada initial, acesta asculta cele putin 5 secunde de mesaj care i se transmite. Iar daca acele 5 secunde sunt folosite corect, in analiza rezultatelor YouTube ar trebui incluse chiar afisarile, nu doar vizualizarile reale (true view).

Iti recomand sa ai in vedere si serie noastra de articole dedicate promovarii pe YouTube, sunt idei, exemple si informatii tip how to din experienta echipei 2Parale.

Acum e randul tau. Cum ti se pare acest experiment? Daca ai rulat campanii pe YouTube, ce CPV ai avut si care au fost rezultatele?

  1. Totusi… sa nu dati cu pietre daca a firm ca e facut dupa ureche calculul. Cristi, stiu ca esti un om al cifrelor. Tocmai de asta ar trebui sa pui niste disclaimere mari referitoare la exactitatea acetor cifre. Imi vin in minte doar doua argumente, la repezeala:

    1. Alocarea de spatii media nu este liniara. Faptul ca Coca Cola de pilda a facut pressing in primele zile de campanie nu echivaleaza in mod necesar cu un buget mediu alocat in continuare si de acum incolo.

    2. E adevarat ca un astfel de videoclip are trafic provenit majortiar din reclame. Ca de aia e reclama. Dar mai are si alte surse: cautari, revizualizari, plus basefan-ul de pe Facebook unde poti fi convins ca acel clip a fost de asemenea promovat.

    In opinia mea calculele scartaie nitel, mai ales daca iei si marja de CPC destul de mare – o plaja generoasa de CPC ce duce la alte inexactitati. Dar daca sunt asumate, jos palaria pentru idee.

  2. Normal ca nu dam cu pietre. As vrea sa creez o discutie constructiva si utila prin acest articol.

    Am sa-ti raspund punctual:

    1. Categoric alocarea de spatii media nu este liniara. Este adevarat ca un advertiser poate fi mai agresiv in primele zile si sa o lase mai moale ulterior. Eu am specificat bugetul pe zi pentru ca asa este setat la nivel de AdWords (YouTube). Iar acolo este de fapt media pentru perioada de cand au urcat ei reclama in contul AdWords si ultima zi de experiment (10 iunie). Advertiserii analizati sunt cei care ne-au aparut in intervalul 10 mai – 10 iunie.

    2. Asa este, exista o marja de eroare pe vizualizarile venite din YouTube. Cel mai bun exemplu care-mi vine in cap acum poate fi in situatia Aoro. Daca reclama a fost postata si pe pagina de Facebook a Danei Rogoz, care am vazut ca are peste 150,000 mii fani, atunci categoric au numar de vizualizari si de acolo. Alte situatii mai pot fi viralele care ar avea un impact mare. Insa specific pe reclamele de mai sus nu cred ca este un procent atat de mare din revizualizari sau share-uri.

    Cu privire la CPV-ul estimat, acesta poate ajunge usor la 0.01 Euro. Uite un exemplu: https://screencast.com/t/alcyNG38h7 Dar pornind de la cum am facut eu calculele mai sus, un advertiser poate estima usor un buget al concurentei pe baza propriului CPV. Si cred ca si-l poate si asuma 🙂

  3. Foarte interesant articolul, dar la fel cum a spus si Doru, cifrele sunt niste estimari cu o marja mare de eroare.
    Cred ca ar fi interesant daca ai putea discuta cu unii dintre advertiseri sa iti specifice bugetul alocat de ei pe zi. Sau daca nu doresc sa spuna cifre exacte, sa specifice macar in ce marja se incadreaza estimare aceasta.

  4. Cata Bejinariu says:

    Va salut pe amandoi! Am si eu o intrebare! Daca clipul respectiv a fost vizualizat si pe pagina de facebook X, acel nr de vizualizari nu se adauga la cel de pe youtube? Adica acel nr de 845,438 de vizualizari provin doar de pe youtube sau si de pe facebook si/sau alte canele??
    Multumesc!

  5. @Andrei, nu o sa-ti spuna nimeni cifre pentru ca nu au cum si nu au niciun interes. Marja e mare intr-adevar, dar tocmai pentru a nu starni controverse. Cred ca din acest articol ar trebui luat modul in care se poate estima acel buget si datele publice pe care le ofera YT si de care ne putem folosi. Faptul ca stim rezultatele estimate ale unui player / concurent pe o campanie anume, apoi poti afla si un posibil buget te pot ajuta atat in propuneri cat si pentru a afisa clientilor tai.

    @Cata, acele vizualizari provin si din facebook + alte canale.

  6. @Cristian, ai dreptate. Este un articol foarte bun, dar ma gandeam ca neoficial, ar putea spune un advertiser bugetul consumat in Youtube. Oricum este foarte bine sa stim estimarile de bugete pentru advertiseri.
    Multumesc

  7. Deocamdata bugetele sunt destul de mici, fata de cele alocate pentru Google Adwords. Totusi Youtube ocupa locul patru in top 10 site-uri pe nisa de publishing. Antreprenorii ar trebui sa ia in calcul si Youtube atunci cand isi aloca bugetele pentru promovare, iar aici nu vorbesc de „gigantii” care au bugete uriase de publicitate, ci de antreprenorii mici, care chiar pot atrange clienti prin acest canal.

    Din punctul meu de vedere Youtube este la ora actuala in Romania un potential canal de promovare, inca neexploatat.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>